" سال 1398 ؛ رونق تولید "                                      

صفحه اصلي|منشور کاری|پست الكترونيكي|English|حفظ حریم شخصی|توافق سطح خدمات
جستجوي پيشرفته جستجو در وب
? اخبار > مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید مانند معلمان آموزش و پرورش رتبه بندی شوند


نسخه چاپي ارسال به دوست

علی اوسط هاشمی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:
مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید مانند معلمان آموزش و پرورش رتبه بندی شوند

 

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر رتبه بندی مربیان سازمان مانند معلمان آموزش و پرورش تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در این جلسه علی اوسط هاشمی، با ارائه گزارشی، اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در رفع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر مشاغل در چند سال آتی و اهمیت انطباق نیروی کار موجود را تحلیل کرد. 

هاشمی، از میل ضعیف به مهارت و گرایش به مدرک گرایی در جامعه سخن گفت و تأکید کرد: تغییر نگاه جامعه به وزن اجتماعی مهارت برای ایجاد اشتغال پایدار ضروری است.

بنا براین گزارش، هاشمی، با اشاره به نیاز اقتصاد مقاومتی و جهت گیری کلان اقتصاد کشور به الحاق پیوست مهارت در طرح های اشتغال زا و پروژه های عمرانی و صنعتی گفت: تمرکز جستجوی شغل در حکومت و کم رنگی نگاه به تنوع و ارزش مشاغل با مهارت در بازار، موجب تراکم و انباشت بیکاری و تهدیدی برای کشور  مبدل شده است.

وی بیان کرد: به استفاده حداکثری از ظرفیت قوانین موجود برای ارتقای ارزش مهارت در جامعه معتقدیم و با نگاه تخصصی به ایجاد شغل به عنوان ضرورت فعلی کشور، به بهره گیری از ظرفیت چهار شورا می اندیشیم؛ شورایِ عالی اشتغال، شورایِ عالی نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، شورایِ مهارت و شورایِ اشتغال در استان ها.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افزود: استراتژی سازمان نیز بر همین مبنا است و  همه استان های کشور بر این اساس سند مهارت خود را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان برابر با اسناد بالادستی نهائی تنظیم می کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به دستور ارزش زا و با اهمیت رئیس جمهوری مبنی بر اهمیت گواهینامه های مهارتی و مهارت آموزی در مقابل مدرک گرایی، گفت: اجماع جریان ساز با شرکای اجتماعی و گروه های مرجع از جمله آموزش و پرورش، ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، مناطق آزاد، اتحادیه ها، شرکت ملی گاز، سازمان مدیریت بحران، نظام های مهندسی و تداوم همکاری با ستادکل نیرو های مسلح و... برای غلبه برچالش بیکاری که امروز جوانان ما با آن دست به گریبان هستند، از رویکردهای اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.

هاشمی افزود: چنانچه مهارت گرایی در اولویت قرار گیرد به نحوی که بتواند فرصت های متنوع و متناسب علائق و استعداد آدمی را فراهم نماید، می توانیم مدت زمان انتظار برای رسیدن به شغل را کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به تقدس کار، فضیلت مهارت و صلاحیت مربیان، بیان کرد: ارتقای توان مربیان و  به روز رسانی کارگاه ها امری اجتناب ناپذیر است تا بتوان از عهده توسعه استانداردها و آموزش آن برای پاسخگویی به مطالبات برآئیم.

هاشمی تأکید کرد: باید شأن مربی را از حیث اجتماعی و اداری به نحوی ارتقا داده که موجب تغییر نگاه مردم شود. وی پیشنهاد آموزشی دیدن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را به شکلی که  زیر نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باشد راهگشا دانست و گفت: منزلت اداری مربیان را با نگرش صِرف اداری نمی توان تغییر داد و نقش آموزشی و اجتماعی آنان باید تبیین شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: به هاب فنی و مهارتی منطقه ای و تخصصی کردن مراکز ثابت آموزشی می اندیشیم به نحوی که در هر منطقه یا استان به فراخور مزیت های منطقه ای به مرکز تربیت مربی و ارتقا مهارت تغییر کاربری دهیم.

وی در همین زمینه، به اهمیت آموزش مشاغل بندری، دریائی و صیادی و ایجاد مرکز مهارت ملی گاز ایران در عسلویه اشاره کرد.

هاشمی، تقویت بخش خصوصی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در مسیر توسعه در سطوح مختلف را مهم نامید و خواستار تدوام معافیت مالیاتی آنان بر اساس تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور شد.

معاون وزیر تعاون، تصریح کرد: با نگاه به آینده پیش رو و پاسخگویی به مطالبات بازار و تقاضا بر اساس تغییرات فناوری به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به رشته های مهارتی جدید و تدوین استاندارد برای آن می اندیشیم.

هاشمی، در ادامه بر ارتقای وزن اجتماعی مهارت با اجماع گروه های مرجع و جریان ساز تأکید کرد.

 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: هم افزائی با رسانه برای تنویر افکار و جلب توجه به مهارت بسیار مهم است و در این خصوص با شبکه آموزش صدا و سیما تعامل خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: فرهنگ سازی و جلب توجه عامه به موضوع مهارت با فعالیت مستمر به تدریج به ارزش زایی تبدیل می شود و لازم است صدا و سیما مکلف به تقویت این مهم در جامعه شود.

علی اوسط هاشمی:

در فصل اشتغال با استفاده از منابع عمومی کشور سهم مهارت به دقت برای ایجاد اشتغال پایدار دیده شود

در ادامه این جلسه، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به بیان پیشنهادات خود برای بهبود جایگاه مهارت آموزی در کشور پرداخت و گفت: ارزش های حرفه ای از جمله صلاحیت حرفه ای، استانداردهای آموزشی، سنجش مهارت و گواهی نامه مهارت. به مثابه سرمایه ملی است و نباید تضعیف شود و برای دستیابی به این مهم کمک به تصویب تبصره های پیشنهادی سازمان در لایحه بودجه سال 1399 ضروری است.

 وی، یکی از مهمترین مباحث در آموزش های مهارتی را تأمین بودجه دانست و افزود: در فصل آموزش، سهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نحوی باید مورد بازنگری قرار گیرد که از سرمایه در اختیار، حداکثر استفاده را برای توانمند سازی ایجاد نمائیم.

هاشمی در ادامه، پیشنهاد داد: از آنجا که آموزش مهارتی مانند آموزش عمومی رایگان است،  در بودجه سازمان، معافیت مالیاتی مشابه آموزش و پرورش دیده شود و مراکز آموزش مهارت نیز از معافیت در پرداخت آبونمان برق، آب و گاز برخوردار شوند.

معاون وزیر تعاون، همچنین ایجاد ردیف اعتباری جدید برای توانمندسازی و ارتقای مهارت کارآموزان و افراد فاقد مهارت در لایحه بودجه 1399 به تفکیک 2 هزار میلیارد ریال هزینه ای و 1500 میلیارد ریال تملک دارایی و تسریع در تصویب لایحه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(شماره چاپ 83 و شماره ثبت 72) را پیشنهاد داد.

هاشمی، کمک به ایجاد ردیف برای توسعه المپیاد های مهارتی و امکان مشارکت در سطوح مختلف جهانی و آسیایی و منطقه ای را نیز مطرح کرد.

معاون وزیر تعاون، با اشاره به وضعیت استخدامی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: پیگیری تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه ای تحت شماره 372 در مجلس مطرح شده ولی تا کنون به نتیجه نرسیده است.

وی پیشنهاد کرد: تدبیری اندیشیده شود تا مشابه ماده 24 قانون نحوه تأسیس و اداره مدارس غیر دولتی مصوب سال 1395 سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز مجاز باشد نسبت به مأمور کردن مربیان رسمی و پیمانی خود به آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد اقدام نماید.

هاشمی در ادامه، تصویب ماده واحده تسری ماده 1 احکام دائمی برنامه توسعه کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «ایجاد صندوق توسعه مهارت» در راستای حمایت از کارآموزان مهارتی برای دسترسی به شغل، متناسب با علاقه و  الزام وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جهت همکاری با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در راستاي مهارت آموزي دانشجویان با تدوین برنامه درسی مهارت محور مبتنی بر معادل سازی گواهینامه های مهارتی را به کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تأکید بر توسعه نگاه ها و استفاده از نظرات در جهت ارتقای نقش مهارتی. از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دعوت کرد از مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و کارگاه های آموزشی استان البرز و تهران بازدید کنند.

بنابراین گزارش، در ادامه اعضای کمیسیون شورای آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را در رابطه با موارد مطرح شده بیان کردند.

در پایان، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با توجه به موارد مطرح شده، تأکید کرد: کمیسیون، طی مکاتباتی با رئیس جمهوری و یا معاون اول، در خواست نماید تا با مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  از لحاظ ساعت موظفی، همانند معلمان آموزش و پرورش رفتار شود و جلسات سازمان با کمیته بودجه و مهارت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رفع مشکلات مطرح شده به طور مستمر برگزار شود.










تاریخ درج خبر : شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٨ | ساعت درج خبر : ٠٩:١٠ | تعداد نمایش خبر : 2558
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





صفحه اصلي|معرفی سازمان|منشور کاری|پست الكترونيكي|English
بازديدکنندگان اين صفحه: 8766103 | بازديدکنندگان امروز: 2810 | کل بازديدکنندگان: 119836303 | بازديدکنندگان آنلاين: 11 | زمان بارگزاري صفحه: 0.3790 ثانيه